Meesterpatissier Joost Arijs over vijgen

image Printervriendelijke versie

"Verse vijgen zijn er nog volop tot eind oktober. Het zijn heerlijke vruchten die je zowel zoet als hartig kunt verwerken en dat van aperitief tot dessert. De vijg is een vrucht die al in de ouheid werd gegeten. Ze is zeer gezond, bevat veel vezels, is rijk aan mineralen en goed voor de spijsvertering, ze moet dan ook niet onderdoen voor de vandaag hippe avocado.

Van een vijg eet je alles, enkel het topje moet je afsnijden. Koop mooi donkerpaarse vijgen, die slechts lichtjes meegeven als je erop duwt, een teken dat ze volledig rijp zijn. Onrijpe en overrijpe vijgen zijn helemaal niet lekker. Vijgen rijpen snel, als er vlekjes verschijnen zijn ze niet meer te eten. Worden je vijgen iets té rijp, vries ze dan in om later te verwerken in confituur of chutney.

Rauw kun je vijgen in partjes gesneden gebruiken als topping op een zand- of bladerdeegtaartje met bijvoorbeeld amandelcrème, casis en kaneel, wat een heel mooie match is. Maar je kunt ze ook meebakken als je dit lekkerder vindt. Rauwe partjes vijg zijn ook lekker in een groene salade met geitenkaas. In plakjes gesneden kunnen ze perfect met mozzarella in plaats van tomaat, doe er wat olijfolie en honing over.

Een lekker apertiefhapje is partjes vijg in rauwe ham wikkelen. Super is een vijgenchutney voor bij kaas, wild of gewoon op de boterham. Partjes vijg samen met sinaasappelzestes, rozijnen, kaneel en suiker laten compoteren op laag vuur. Een topdessert is vijgen in vier snijden, maar niet helemaal doorsnijden, wat boter en rietsuiker in en bakken in de oven. lekker met een bolletje vanilleijs of een sabayon. Geef er een goed porto bij! Een hartig voorgerecht is de doorgesneden vijgen vullen verse geitenkaas, besprenkelen met honing en bakken in de oven. Geef er een salade met walnoten bij.

Joost Arijs www.joostarijs.be

 

 

 

 
 
de tafel van Tine - info@detafelvantine.be - Disclaimer - verantwoordelijke uitgever: mdmedia & partners