CHEF vd Week Matthieu Beudaert over quinoa

image Printervriendelijke versie

"Dit lekkere zaad met een nootachtige smaak is het basisvoedsel van de Andesbewoners. Bij ons kreeg het de naam superfood en sinds vorig jaar teelt men het ook in België. Quinoa is een perfecte - glutenvrije - vervanger van rijst, pasta, couscous, bulgur,...

Ik werk steeds met witte quinoa die je heel snel kunt klaarmaken. Goed spoelen is belangrijk om de saponine rond de zaadjes die een zeepsmaak geeft, weg te spoelen. Ik blancheer dan de zaadjes - doe ik ook met linzen en andere droge producten - 1 minuutje, giet af en ga dan verder verwerken. Het blancheren verwijdert alle eventuele vuil die er nog aanhangt.

Het eenvoudigst is de quinoa in 2 keer zijn hoeveelheid water of bouillon 20 minuten koken. Afgieten en mengen met fijngesneden groenten als komkommer, tomaat, venkel,... (zoals tabouleh), afwerken met een vinaigrette van azijn, olijfolie en verse kruiden.

Ik maak ook ‘quisotto’: ui aanstoven in olijfolie, daar quinoa, witte wijn en groentebouillon bij en 20 minuten koken onder deksel. Afwerken (zoals risotto) met parmezaan of oud brokkelkaas, champignons, groene kruiden,...

Speciaal én lekker én gezond zijn chips van quinoa. Daarvoor moet je de zaadjes in 3 maal hun volume aan water 10 min. koken in een snelkoker, ze moeten echt 'platgekookt' zijn. Mixen eventueel samen met kruiden of specerijen (curry, raz al hanout,...), de puree uitstrijken op een bakpapier op een plaat en laten drogen. 1 dag op kamertemperatuur en ca. 2 uur in een lauwe oven, dan wel regelmatig controleren, het mag niet kurkdrook worden. In stukken breken en mooi krokant frituren."

CHEF Matthieu Beudaert www.beudaert.be

 

 

 

 
 
de tafel van Tine - info@detafelvantine.be - Disclaimer - verantwoordelijke uitgever: mdmedia & partners