Een Nieuwe Lente in Champagne

image Printervriendelijke versie

April is een heerlijke maand voor wie beroepsmatig met champagne bezig is. Dan vindt in Reims namelijk de Printemps des Champagnes plaats, waar meer dan 20 wijnbouwersassociaties hun wijnen voorstellen in degustaties en gespecialiseerde masterclasses. Het publiek bestaat uit importeurs, journalisten, sommeliers, wijnhandelaars en bloggers uit de ganse wereld. De ideale gelegenheid om recente evoluties in Champagne van dichtbij te observeren.

De vrouwen zijn terug
Beroemde weduwen zoals Lily Bollinger, Barbe-Nicole Ponsardin (Veuve Clicquot) en Louise Pommery speelden in de 19e en vroege 20e eeuw een belangrijke rol in Champagne. Ze stonden mee aan de wieg van innovaties op het gebied van vinificatie, productiecapaciteit, sales en marketing. Toch leek Champagne de laatste 80 jaar een mannenbastion, met slechts een handvol vrouwelijke keldermeesters bij de grote huizen, en een minderheid aan domeinen met een vrouw aan het hoofd.

Hier komt duidelijk verandering in. Steeds meer vrouwelijke wijnmakers laten zich opmerken als eigenzinnige vernieuwers, als bekwame bestendigers van een familietraditie, als onmisbare schakels in productieteams of als vastberaden bestuurslui van hun eigen champagneschip. Om maar enkele van mijn favorieten te noemen: Agnès Corbon, Colette Bonnet, Françoise Bedel, Geneviève & Sophie Cossy, Géraldine Lacourte, Laurence Michez, Marie Doyard, Marie-Hélène Waris-Larmandier, Marie Loriot, Ophélie Lamiable, Sabine Godmé en natuurlijk de dappere Fa’Bulleuses de Champagne en de 10 sterke dames van La Transmission, Femmes en Champagne.

Champagne verjongt
Ook dit jaar viel het op dat het publiek zowel voor als achter de proeftafels steeds jonger wordt. Nieuwe generaties wijnbouwers drukken hun stempel op hun domein en experimenteren met nieuwe of net met oude, bijna vergeten technieken. Champagnes zonder toegevoegde sulfieten; spontane fermentatie met autochtone gisten; vinificatie of veroudering in houten vaten of eivormige cuves uit allerhande materialen; opwaardering van de druivenrassen pinot blanc, pinot gris, arbane en petit meslier; en het streven naar lage of helemaal geen dosering (Extra Brut of Brut Nature). Enkele aanraders: Aurélie & Loïc Barrat-Masson; Benoit Velut; Cyril Bonnet; Etienne Calsac; de broers Legras; Julien & Sarah Launois en Sébastien Crucifix.

Houtgelagerde champagnes bij kaas Vorig jaar schreef ik al over de talrijke wijn-spijscombinaties die we konden proeven op de Printemps. Ook dit jaar mochten die niet ontbreken. Zo volgden we een masterclass over één van mijn favoriete duo’s: kaas en champagne, georganiseerd door de Cercle des Créateurs de Champagnes Confidentiels, champagnemakers die allemaal eiken vaten gebruiken van de Tonnellerie de Champagne.

Champagnes met houtopvoeding zorgen vaak voor verdeeldheid bij wijnliefhebbers en sommeliers. Sommigen houden er niet van; een enkeling vindt het zelfs een gruwel. Ik persoonlijk ben er dol op, op voorwaarde dat het hout fijnzinnig en deskundig gebruikt werd. Houtgelagerde champagnes komen doorgaans beter tot hun recht na enkele jaren in de kelder, wanneer de kruidige, getoaste toetsen van het hout mooi verweven zijn en ondersteund worden door mature champagnearoma’s zoals peperkoek, mokka, champignons, amandelen, honing en gekonfijt fruit. Deze rijke smaken vinden we ook terug in goeie millésimechampagnes, en het is dit nootachtig, kruidig, fruitig en aards karakter dat het goed doet bij bepaalde geiten- en schapenkazen, of bij koemelkkazen zoals langres, laguiole of parmezaan. Ik wijd binnenkort een volledig artikel aan kaas en champagne, da’s beloofd. En in de tussentijd: experimenteer naar hartenlust!

Tekst & foto's: Kristel Balcaen 

 

 

 

 

 

 
 
de tafel van Tine - info@detafelvantine.be - Disclaimer - verantwoordelijke uitgever: mdmedia & partners