RAAPJES+

Printervriendelijke versie

 Meer weten, beter eten! 

RECEPTEN
Winterse salade met raapjes, appel, veldsla en witloof l Tine Bral 

ARTIKELS
Veldwerk! De dagverse raapjes van Kenny Van Hoorde en Ingrid Vermoese 

WAT JE ZEKER MOET WETEN OVER RAAPJES

Weten
- Raapjes waren voor de komst van de aardappel bij ons basisvoedsel nr. 1.
- Er zijn heel veel variëteiten waarvan de meest geteelde de pittige - wat radijsachtige - paars-witte keukenraap is.
- Ze zijn calorie-arm en rijk aan vitamine C, vitamine B1 en B2, vitamine A, calcium, fosfor en ijzer.
- Rapen bevatten veel nitraten die snel worden omgezet tot nitrieten, die in grote hoeveelheden schadelijk zijn.
- Raapjes heropwarmen doe je dan ook beter niet. Maak je een stoofschotel of hutsepot klaar en laat je die 'overnachten', voeg dan pas de dag erna bij het opwarmen de raapjes toe.

Kopen en bewaren

- Rapen zijn heel vorstbestendig en liggen de hele winter vers in het groenterek.
- Raapjes worden meestal in bundels verkocht, koop kleine raapjes met mooi groen blad. Ze zijn lekkerder van smaak dan hun grote broers en je loopt minder kans een 'voze' - holle - raap te treffen.
- Koop je losse exemplaren, weeg ze even in je hand, voelen ze volgens hun formaat licht aan, dan zijn ze hol binnenin.
- Raapjes bewaren makkelijk 1 week in een papieren zak in de groentela van de koelkast, maar ook in een frisse kelder lukt het perfect.

In de keuken
- Rapen kun je koken, stomen, in de puree stampen, opvullen, marineren, glaceren, groentespiesjes (met wortel, pastinaak en pompoen) van maken en raapjesmoes laat zich goed combineren met vis.
- Je kunt ze ook rauw eten uit het vuistje of in staafjes of plakjes gesneden, mengen door een salade.
- Schil raapjes steeds dun met een dunschiller.

 

 

 
 
de tafel van Tine - Visserij 199 - 9000 Gent - info@detafelvantine.be - Disclaimer - verantwoordelijke uitgever: mdmedia - Site by 2Mpact