Gelukkig, gezond, smakelijk jaar

image Printervriendelijke versie

Zo, de drie koningen zijn huiswaarts gekeerd, de nieuwjaarsborrels achter de rug. We kunnen beginnen. Ha fijn, een vers jaar. wat zullen we er eens mee doen? Gaat u vegan, wordt u fitgirl en eet u in de toekomst alleen nog maar spaghetti die uit sliertjes groenten bestaat?
TVT-smaakmaker Mari Maris

Gluten in de ban, koolhydraten van tafel? Geen drank en sigaretten meer? Als u dan toch overal mee op wilt houden, stop dan als eerste met ongelukkig makende eisen stellen. Gezond eten, meer bewegen; als het alleen maar moet wordt het niks. Houd het leuk, smeed alle goede voornemens tot één: een tuin!

‘Ja zeg, daar heb ik geen tijd voor, ik woon op vierhoog, heb een gezin, continu vrienden aan mijn grote eettafel, een veeleisende baan.’ Des te beter: spreek uw buren aan en vind samen ergens in de straat, op het dak, het park of een plantsoen een paar vierkante meter en zaai er iets eetbaars in. Eens per week even kijken of er wat compost in moet, of wat onkruid eruit. Als u zelf niet elke week tien minuten kunt missen, doet u het om beurten met de buren. Hebt u meteen een moment met echt- in plaats van digitaal contact te pakken.

Enfin, zaaien, wieden en oogsten: het ís bewegen, ook als er geen sportschoolinstructeur bij staat te juichen. En wat er uit uw tuintje komt is gegarandeerd, gezond, lekker en vegan. Bovenal word je er gelukkig van. En dat is het toch het mooist, een gelukkig nieuwjaar.

Mocht u de buren er liever buiten houden, zaait u op uw vensterbank een bakje gemengde sla. Of zet van de zomer een pot met een rankende pompoen op het balkon. ‘Spagheteer’ de oogst als u daar blij van wordt. Pluk de dag, hak hem in de pan en maak er wat moois van.

Alhier een maaltje met alle goede voornemens in een notendop, light én alles behalve gluten: goede vetzuren, essentiële vezels, meervoudige vitaminen, groenten. Maar vooral: gewoon lekker.

Smakelijke sliertjes

1 butternut
2 tenen knoflook,
fijngesneden klein takje salie en/of 4 tijm, gerist en gehakt
hand amandel of walnoot,
grof gebroken citroensap olijfolie

Schil de butternut en snijd hem in lange slierten, ‘spaghetti’ zo u wilt. Dat gaat het handigst met een mandoline of zo’n molentje dat speciaal voor zulke sliertjes bedacht is, maar met een mes kan het ook: snijd lange dunne plakken en die vervolgens in de lengte in repen.

Verwarm een ruime koekenpan (of twee) met een beetje olie. Fruit de knoflook en noten erin, voeg net voor ze beginnen te kleuren de sliertjes toe. Niet meer dan een laagje, zodat er voldoende ruimte is om snel heet te worden.

Voeg salie en/of tijm toe en schud goed om. Fruit zo een paar minuten zonder dat de groente echt bakt. Druppel er een beetje citroensap over, schud nogmaals goed om en fruit in nog een paar minuten beetgaar. Maak op smaak met peper & zout.

Wie niet van beetgaar houdt en de pompoen liever wat zachter heeft, blust na een minuutje fruiten af met water tot er een bodempje in de pan staat en laat dat verdampen en de pompoen garen, schud de sliertjes af en toe om.

En ik, ik zou er royaal Parmezaan over raspen. En er lekker wat (verse) pasta bij eten, koolhydraten zijn echt niet zulke misdadigers als sommigen beweren.

Variatie: maak pittiger met een fijngesneden pepertje (héél gezond) en eventueel een Indiaas specerijenmengsel.

 

 

 

Reizen algemeen

 
 
de tafel van Tine - Visserij 199 - 9000 Gent - info@detafelvantine.be - Disclaimer - verantwoordelijke uitgever: mdmedia - Site by 2Mpact